In een exclusief interview deelde Justas Paulius, de CEO van cryptobetalingsverwerker CoinGate, hoe de betalingsruimte voor digitale activa heeft gereageerd op de heersende marktdaling. Paulius benadrukte ook de nieuwe rol van stablecoins nu cryptocurrencies zoals Bitcoin (BTC) blijven corrigeren.
Tegelijkertijd wees de directeur op enkele van de belangrijkste factoren die de adoptie van cryptocurrencies kunnen bevorderen door in te gaan op de belangrijke rol die bedrijven kunnen spelen bij het stimuleren van de algemene adoptie van cryptocurrency onder de massa. Verder benadrukte Paulius het belang om in te zetten op de technologie van de cryptosector in plaats van zich te richten op de prijzen van specifieke digitale activa.
Nu de cryptocurrency ruimte ontsierd wordt door fraudegevallen, beschreef de CEO van CoinGate de maatregelen die het platform heeft genomen om de risico’s te beperken. Tot slot dook de executive in CoinGate’s uitbreidingsplan over de Verenigde Staten en de regelgevende hindernis.
Ten eerste, gefeliciteerd, want CoinGate heeft groen licht gekregen om toe te treden tot de Amerikaanse markt met licenties om betaling verwerkingsdiensten aan te bieden in 21 staten. Heeft u speciale aanbiedingen of producten die alleen beschikbaar zijn voor klanten in de Verenigde Staten, en hoe snel verwacht u ondersteuning toe te voegen voor klanten in de andere staten?
“Bedankt; het is nog maar het begin van onze reis op de Amerikaanse markt. Ons doel is om 21 staten te bedienen op onze registratiedocumenten. We hebben van een paar staatstoezichthouders teruggehoord en wachten nog steeds op een reactie van de meeste van hen, en hopelijk horen we binnenkort van hen terug.
De resterende staten gaan in de loop van 2023 worden toegevoegd. We zijn een gereguleerd bedrijf, dus het kost tijd om alle goedkeuringen te krijgen die we nodig hebben.”
Ziet u een duidelijke verschuiving in de adoptie van cryptocurrencies, zoals een toenemend enthousiasme bij niet alleen tech handelaren om crypto te accepteren, maar ook steeds meer handelaren in andere sectoren?
“We merken dat cryptocurrencies nog steeds het meest populair zijn onder techbedrijven. Als recent voorbeeld onder tech-handelaren is de in Litouwen gevestigde unicorn Nord Security begonnen met het accepteren van cryptocurrencies via CoinGate. Dit toont in zekere zin aan dat techgiganten klaar zijn voor crypto-adoptie, met Nord Security voorop.
Een bijzonder interessante observatie van dit jaar is dat onze oplossing ook in een B2B-omgeving wordt gebruikt. Bedrijven profiteren van de grenzeloze distributed ledger technology (DLT) technologie om de afwikkelingstijd naar hun leveranciers enorm te verkorten in vergelijking met een gecentraliseerd financieel systeem. Het is zo simpel als een factuur mailen naar je partner en vervolgens de gewenste valuta direct op de bankrekening ontvangen; de handelaar weet niet eens dat DLT is gebruikt om de betaling te doen.”
Heeft u te midden van de cryptowinter een verschil gezien in het aantal klanten dat geïnteresseerd is in het doen van betalingen in cryptocurrency bij online aankopen?
“We merken zeker een verandering in het gedrag van mensen. Natuurlijk is de cryptowinter slechts een van de vele zaken die de winkeltrends beïnvloeden. Zo blijft de strengere regelgeving zorgen voor vertrouwen tussen de crypto-industrie en het grote publiek, wat ook bijdraagt aan de gedragsverandering.
Dat gezegd zijnde, waren er een paar verschillende inzichten gedurende dit jaar – ondanks dat de cryptomarkt met meer dan de helft kromp, verminderden mensen niet echt de frequentie van hun aankopen. Wel zijn ze een beetje verschoven van free-float coins naar stablecoins.”
Kunt u een cijfer of een voorbeeld geven dat illustreert hoeveel het aantal merchants dat CoinGate betaaldiensten gebruikt is gestegen in 2022?
“Onze actieve maandelijkse handelaren groeiden ongeveer 80% YTD. Ik hoop dat we tegen het einde van het jaar 100% groei bereiken, maar 90% groei is realistischer met onze huidige pijplijn.
Ondertussen hebben we onze oplossing bijgeschaafd om klaar te zijn voor een ander soort klanten – financiële instellingen. Door voor hen de technologische en regelgevende barrières weg te nemen, hopen we dat dit nieuwe product nog meer bedrijven in staat zal stellen om te profiteren van de DLT.”
Ziet u het groeiende aantal bedrijven dat cryptocurrencies omarmt als bewijs dat de sector volwassen wordt en welk werk moet er nog gedaan worden om de adoptie te vergroten?
“De groeiende belangstelling van bedrijven voor crypto is slechts een van de indicatoren dat de industrie volwassen wordt. De vorming van ondersteunende industrieën, een groter publiek bewustzijn en begrip van hoe crypto wordt gebruikt, en andere factoren tonen ook aan dat de industrie volwassen wordt. Stap voor stap, maar we komen er wel.”
In het licht van de groeiende hoeveelheid frauduleuze activiteiten rond cryptocurrency transacties en welke tools en processen gebruikt CoinGate om te voorkomen dat illegale betalingen worden verwerkt?
“Er zijn veel tools die we gebruiken om de risico’s te evalueren van de crypto’s die onze infrastructuur raken – van apparaatonderzoek tot gedragsstudie tot blockchain analyse en dat gebeurt allemaal achter de schermen.
Hoe moeilijk is het voor de typische retailer om cryptocurrency betalingen te accepteren op hun online winkel, en welk niveau van expertise in cryptocurrency is daarvoor nodig?
“De moeilijkheid hangt af van de tech-savviness van de klanten en hoe gemotiveerd ze zijn om de CoinGate-oplossing te gaan gebruiken.
Dit proces kan worden opgesplitst in twee afzonderlijke delen – technisch en compliance. Naar mijn mening zijn beide vrij eenvoudig te doen, maar vergen wel enige tijdsinvestering. Technische integratie kan worden gedaan via plugins op de meest populaire e-commerce platforms – het is zo simpel als het klikken op een knop.
Voor het tweede deel moeten onze klanten een know your business (KYB)-vragenlijst invullen en een aantal bedrijfsdocumenten indienen. Dat is meestal uitgebreider voor onze toekomstige klanten, omdat ze niet noodzakelijkerwijs onmiddellijk over de vereiste documenten beschikken en het verzamelen ervan enige tijd in beslag neemt.”
Voelt u een trend bij mensen die meer cadeaukaarten kopen dan ooit tevoren met behulp van digitale activa nu cryptocurrency snel groeit als betalingsvorm?
“Onze gift card business groeit elke maand. Natuurlijk zijn er veel verschillende factoren in het spel als het gaat om groei en adoptie is er een van.
Niettemin zijn het dagelijkse werk dat we steken in de UX-verbeteringen, het vergroten van de voorraad cadeaukaarten en de focus op klanttevredenheid ook belangrijke punten van onze groei.”
Tot slot, wat ligt er in het verschiet voor de cryptomarkt specifiek Bitcoin in 2023?
“Ik ben niet gekwalificeerd om die voorspellingen te doen en wil niet speculeren over de prijs van welke activa dan ook. En ik denk niet echt dat het mogelijk is om de prijs met enige mate van zekerheid te voorspellen.
Met dat gezegd zijnde, wedden wij op de technologie zelf in plaats van op de prijs. Er komen elke dag meer startups op de markt die het crypto-ecosysteem helpen ondersteunen, en omdat we hun technologie kunnen benutten, kunnen we onze klanten ook betere oplossingen en ervaringen bieden.”
Bedankt voor het gesprek!
Word lid van de Bitcoin/Cryptocurrency Facebook groep en join de Discord/Telegram om onderdeel te worden van de community